Αρχική
εγγραφή NewsLetter | χορηγία
Πρώτη ΣελίδαΑποτύπωμαΦιλικές ΙστοσελίδεςΕπικοινωνία

Ανείπωτες έννοιες, μεταφυσικά οράματα

 

Συνθέσεις με μικτές τεχνικές στις οποίες αναδύονται μορφές, φόρμες, εννοιακά, αρχαϊκά και φυσικά μοτίβα, σύμβολα και σχήματα, έργα του Κώστα Ευαγγελάτου που έχουν φιλοτεχνηθεί στην Αθήνα, το Αργοστόλι και το Παρίσι εκτίθενται στην Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, στην έκθεση ‘Ιδεομορφικές Συλλήψεις’ του καλλιτέχνη που εγκαινιάζεται εδώ την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου στις 7 μ.μ.

 

Με τίτλο ‘Ιδεομορφικές Συλλήψεις’ και έργα που το Νοέμβριο του 2017 αρκετά από αυτά συμπεριλήφθηκαν στην αναδρομική έκθεση του Κώστα Ευαγγελάτου "Κοσμικές Σπονδές- Offrandes Seculaires" στην γκαλερί Espace Jano του Centre de Sevres στο Παρίσι, η νέα έκθεση του καλλιτέχνη  εγκαινιάζεται στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία.

Πρόκειται για ένα σημαντικό φάσμα των εικαστικών αναζητήσεων και αισθητικών διατυπώσεων του καλλιτέχνη από το 2010 έως το 2018. 

Τα επιλεγμένα έργα εδώ είναι συνθέσεις με μικτές τεχνικές στις οποίες αναδύονται μορφές, φόρμες, εννοιακά, αρχαϊκά και φυσικά μοτίβα, σύμβολα και σχήματα. Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων στο κείμενό της με τίτλο "Η ποιητική ζωγραφική του Κώστα Ευαγγελάτου" η Ιστορικός τέχνης, Officier des Arts et Lettres Δρ Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν, ‘Παρακολουθώντας από χρόνια τις ζωγραφικές δημιουργίες του Κώστα Ευαγγελάτου, θαυμάζω τη συνεχή εξέλιξη του οράματός του, που ο ταλαντούχος διττός δημιουργός -αυτόνομα ζωγράφος και ποιητής- κατορθώνει να ανανεώνει εκ των ένδον! Δίχως ο άξιος και εμπνευσμένος καλλιτέχνης να “δανείζεται” λύσεις και ενώ πεισματικά κωφεύει στις σύγχρονες, απατηλές σειρήνες των επάλληλων συρμών, φέρνει πάντοτε σε πέρας την ουσιαστική, εγγενή ανανέωση των ερεθισμάτων του έτσι ώστε να μην απειθεί ποτέ στις αρχές και στα ιδανικά που έταξε εαυτόν απ’ αρχής. Κατορθώνει, ο Ευαγγελάτος πάντοτε, να είναι δημιουργικά διαφορετικός και συγχρόνως ο εαυτός του σε μια συνεχώς ανελισσόμενη τροχιά. Συνδετικός κρίκος στα έργα του: η ενορχηστρωμένη σε αυτά υπέρτατη αρμονία και σε χρώμα και σε ρυθμό, δεν μας απορροφά μόνο στη θέαση. Μας κατακλύζει με ανείπωτες έννοιες και μεταφυσικά σε υφή οράματα που μας εξοικειώνουν με τα μυστικά της υπέρτατης ενέργειας. Εκείνης που διέπει αλλά και ορίζεται από την κοσμογονία. 

Τόσο με τις εικαστικές του δημιουργίες όσο και με την ποίηση αυτή καθαυτή και γενικά τα εμπνευσμένα κείμενά του αλλά κυρίως με τον ίδιο τον τρόπο ζωής του, ο Κώστας αποδεικνύει ότι η έννοια της ακραιφνούς δημιουργίας είναι εγγεγραμμένη απ’ αρχής σε αυτό καθαυτό το DNA του. Τα έργα που παρουσιάζονται στην τωρινή ατομική του έκθεση στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών ορίζουν και κατοικούν στην ουσία το χώρο και δεν τον διακοσμούν, απλά". 

Για τις ‘Ιδεομορφικές Συλλήψεις’, ο Ιστορικός τέχνης, Καθηγητής Παν/μίου Αθηνών Στέλιος Λυδάκης αναφέρει στο κείμενο του:

‘Ο πολύπλευρος καλλιτέχνης Κώστας Ευαγγελάτος εμπνέεται αυτήν τη φορά από τον Ουρανό, όπως μας αποκαλύπτεται την ημέρα ή τη νύχτα, κάταστρος ή νεφελώδης, περισσότερο σαν αυτό τούτο το Αχανές, όπου η ανθρώπινη φαντασία πλάθει τον δικό της ιδιαίτερο κόσμο. Και είναι γεγονός ότι ο Ουρανός επενεργούσε πάντοτε στον άνθρωπο ως αποκάλυψη της ίδιας της Υπόστασης του Υπέρτατου Όντος, ενώ το δέος που του διεγείρει, τον κάνει να ταυτίζει το Άπειρο με την Αιωνιότητα και την Αθανασία. Ο Emmanuel Kant τον αντιμετώπιζε ως το ύψιστο θαύμα, παράλληλα με τον Ηθικό Νόμο: «Ο Ουρανός από τη μια μεριά και ο Ηθικός Νόμος μέσα μου αποτελούν το θαύμα αυτό καθαυτό». Κάποιοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης και κυρίως ο Andrea Mantegna έβλεπε στις σιλουέτες των νεφών γίγαντες και ιππότες και κάθε λογής φανταστικά όντα.

Ο Κώστας Ευαγγελάτος με διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιεί, οραματίζεται μορφές ανάλογες μ’ εκείνες που αείποτε οι άνθρωποι ανακάλυπταν στον Ουρανό, συσχετίζοντας τα σύνολα των άστρων με γνωστές τους μορφές. Τυπικό παράδειγμα ο ζωδιακός κύκλος και άλλα μεμονωμένα συγκροτήματα. Και σε όλες τις περιπτώσεις ο καλλιτέχνης συμπλέκει αυτά που του αποκαλύπτονται με την προσωπική βίωση και μάλιστα με την ελευθερία εκείνη που αποζητά και βρίσκει, εκεί που δεν υπάρχουν όρια και περιορισμοί. Απλά αξιοποιούνται οι αφορμές που προσφέρουν κάποια τονισμένα φωτεινά σημεία, για να μορφοποιηθεί ένα σχήμα, ένα πρόσωπο και η αφηρημένη εικόνα να αποκτήσει υπόσταση κατανοητή. Χρώμα και σχήματα, φωτεινά και σκοτεινά σημεία μετουσιώνονται θαρρείς σε νότες μιας υπερκόσμιας παρτιτούρας, που μεταφράζεται άμεσα σε μουσική συμφωνία, με τον χαρακτήρα προσωπικών «ιδεομορφικών συλλήψεων».

Στην περίπτωση αυτή ο καλλιτέχνης προχωρεί στη μετάλλαξη του φυσικού φαινομένου σε μια ποιητική βίωση, η οποία δεν θέλει να διδάξει, αλλά να κάνει την ψυχή του θεατή να χαρεί, όπως έλεγε ο Ερατοσθένης: «Ποιητής έφη πάντα στοχάζεσθαι ψυχαγωγίας, ου διδασκαλίας» (Στράβων, Γεωγραφικά, 1,1,10 και 1,2,14)". 

Τέλος, η νέα Ιστορικός τέχνης Ευαγγελία Νάκα στο κείμενό της "Κοσμικές σπονδές με τα υλικά του κόσμου..." επισημαίνει: ‘Τα έργα της έκθεσης προσφέρουν με δαψιλή ευρηματικότητα στην αναζήτηση της υλικότητας του αόρατου και της αύρας των πραγμάτων, ίσως στην «πνευματική εσωτερικότητα, που δεν εκδηλώνεται στις φόρμες του εξωτερικού κόσμου παρά μόνο όταν αποσυνδέεται από αυτόν για να επιστρέψει στον εαυτό της», όπως αναφέρει ο Hegel. Σε αυτούς τους ορίζοντες φαίνεται, τελικά, να διανοίγεται η έκθεση, αγγίζοντας θεμελιώδη αιτήματα της τέχνης, όπως είναι η επίτευξη μίας αισθητικής εμπειρίας ευρύτερης της οικείας φαινομενολογίας και των ορατών σχημάτων’.

Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία: Ι. Παπαρρηγοπούλου 7, Πλατεία Κλαυθμώνος, Αθήνα, τηλ. 2103230168.