Αρχική
εγγραφή NewsLetter | χορηγία
Πρώτη ΣελίδαΑποτύπωμαΦιλικές ΙστοσελίδεςΕπικοινωνία

Κρυμμένος θησαυρός

 

Με την Marlis Petersen στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η ‘Λεονόρα’ του Ludwig Van Beethoven κάνει την πανελλήνια πρώτη της στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου.

 

Μια παρτιτούρα που φέρει τη σαγήνη ενός κρυμμένου θησαυρού. Αυτή είναι η ‘Λεονόρα’, ένα λυρικό έργο εντυπωσιακής ορμητικότητας από τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, που μετά τη στάση της στην Αίθουσα Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ και λίγο πριν την επιστροφή της στη Γερμανία, θα βρεθεί στην Αθήνα για μία μόνο βραδιά στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, σε πρώτη πανελλήνια στο Μέγαρο Μουσικής. Μια φορτισμένη συναισθηματικά πρώτη εκδοχή του ‘Φιντέλιο’ (1805) που ξεχειλίζει από αμεσότητα, ένταση και αυθεντικότητα. Γι’ αυτό και η ‘Λεονόρα’ ασκεί ιδιαίτερη έλξη σε μαέστρους της σημερινής εποχής όπως ο Ρενέ Γιάκομπς, αρχιμουσικός-αυθεντία στο μπαρόκ και στο κλασικό ρεπερτόριο, με ιδιαίτερη αγάπη στα σπάνια πετράδια της μουσικής και με 260 ηχογραφήσεις στο ενεργητικό του.

Ο Beethoven έγραψε την πρώτη εκδοχή της μίας και μοναδικής του όπερας το 1805, δίνοντάς της τον τίτλο Λεονόρα’, αλλά συνέχισε να επεξεργάζεται την παρτιτούρα και την υπόθεση του έργου επί σχεδόν δέκα χρόνια. Το λιμπρέτο βασίστηκε στο κείμενο της παλαιότερης γαλλικής όπερας ‘Λεονόρ ή η συζυγική αγάπη’ του Ζαν-Νικολά Μπουγύ, το οποίο προσαρμόστηκε στα γερμανικά. Η πρώτη παρουσίασή της στην Αυστρία υπήρξε περιπετειώδης, καθώς, εκείνη την εποχή, η Βιέννη είχε καταληφθεί από τα στρατεύματα του Ναπολέοντα, με αποτέλεσμα η πρεμιέρα να πραγματοποιηθεί παρουσία γαλλόφωνων αξιωματικών που δεν μπορούσαν να εκτιμήσουν την αξία του έργου, αφού δεν μιλούσαν γερμανικά. Αξιοσημείωτο είναι άλλωστε το γεγονός ότι ο Μπετόβεν, απογοητευμένος από τον Βοναπάρτη λόγω της εισβολής στην Αυστρία, αναθεώρησε την αρχική θετική στάση του απέναντί του –μέχρι τότε τον θεωρούσε υπέρμαχο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πολέμιο της αριστοκρατικής τάξης. Τελικά, η ‘Λεονόρα’ ξαναπαρουσιάστηκε με νέο τίτλο –‘Φιντέλιο’– και με μεγάλη επιτυχία στην αυστριακή πρωτεύουσα το 1814.

Ο μεγάλος συνθέτης, έχοντας ενστερνιστεί τα ιδεώδη του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης, έπλασε εδώ ένα αριστουργηματικό λυρικό έργο, διαποτισμένο από το όραμά του για την ελευθερία και την αντίσταση στην πολιτική καταπίεση.

Η παραπάνω όπερα έχει λάμψη διαχρονική που αναδεικνύεται από την κρυστάλλινη φωνή και την έντονη θεατρικότητα μιας αγαπημένης φίλης του ελληνικού κοινού, της Μάρλις Πέτερσεν. Ακόμη, ένα κορυφαίο ευρωπαϊκό σύνολο ειδικευμένο στις ιστορικές ερμηνείες παίζει σε όργανα εποχής, η Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ. Μαζί τους, ένα καστ από εκλεκτούς τραγουδιστές: Ταρέκ Ναζμί, Γιοχάννες Βάισερ, Μαξιμίλιαν Σμιτ, Ντιμίτρι Ιβαστσένκο, Ρόμπιν Γιόχανσεν, Γιοχάννες Τσουμ, καθώς και μια εξαιρετική χορωδία, η Zürcher Sing-Akademie (διεύθυνση: Φλόριαν Χέλγκατ).

Εξάρχουσα Anne Katharina Schreiber/ Zürcher Sing-Akademie
Διεύθυνση χορωδίας Florian Helgath/ Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ (Freiburger Barockorchester)
Μουσική διεύθυνση René Jacobs.

Έναρξη: 20.30/ Εισιτήρια: 15 ευρώ, φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι, 22, 36, 50, 60, 70 & 80 ευρώ.

Μέγαρο Μουσικής: Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, τηλ. 2107282333, www.megaron.gr