Αρχική
εγγραφή NewsLetter | χορηγία
Πρώτη ΣελίδαΑποτύπωμαΦιλικές ΙστοσελίδεςΕπικοινωνία

Πέρασμα θανάτου

 

Τη μεταβατική κατάσταση των προσφύγων και των μεταναστών που έφταναν στην Ελλάδα το 2015 και το 2016, έχοντας διασχίσει το Αιγαίο, το διαβόητο πέρασμα του θανάτου, αποτυπώνει η συλλογή φωτογραφιών του Δημήτρη Κοιλαλούς CAESURA, Όσο κρατάει μια ανάσα’, που στις 27 Μαρτίου εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη.

 

CAESURA ορίζεται ως η σύντομη σιωπηλή παύση στη μέση ενός ποιητικού στίχου ή μιας μουσικής φράσης, μία κοφτή, άηχη ανάσα. Αυτήν τη λέξη επέλεξε ως τίτλο της έκθεσής του στο Μουσείο Μπενάκη ο Δημήτρης Κοιλαλούς. Μια συλλογή φωτογραφιών που αποτυπώνει τη μεταβατική κατάσταση των προσφύγων και των μεταναστών που έφταναν στην Ελλάδα το 2015 και το 2016, έχοντας διασχίσει το Αιγαίο, μια διάβαση ανησυχητική και οδυνηρή, την οποία εκείνη τη στιγμή θεωρούσαν το πιο δύσκολο κομμάτι της διαδρομής τους, επειδή δεν ήξεραν τι τους επιφύλασσε το μέλλον.

Η Caesura ως έννοια  χρησιμοποιείται μεταφορικά για να περιγράψει τον σιωπηλό ενδιάμεσο χρόνο ανάμεσα σε δύο περιόδους βίαιες και ταραγμένες: τη ζωή στην αφετηρία του ταξιδιού και τη ζωή στο –άγνωστο– πέρας της διαδρομής. Το τοπίο της CAESURA είναι ένα περιβάλλον μεταφορικό και ακαθόριστο, αβέβαιο, χωρίς αναγνωρίσιμα ορόσημα, μολαταύτα πραγματικό και απόλυτα συναφές με το τοπογραφικό πλαίσιο των συνόρων –το τοπίο της ελληνικής παραμεθορίου. Οι άνθρωποι, παγιδευμένοι σε έναν μεταβατικό και εφήμερο ‘ενδιάμεσο’ χρόνο, αναδύουν μια διφορούμενη αίσθηση ηρεμίας αλλά και ανησυχίας, σαν να έχουν τη δύναμη να υπερβούν το χρόνο, στέκοντας απλανείς σε μία μετέωρη ψυχική κατάσταση, αιωρούμενοι σχεδόν ανάμεσα σε δύο ασυνεχείς χρονικές στιγμές.

Οι πρωταγωνιστές των φωτογραφιών θέλησαν να φωτογραφηθούν επειδή ακριβώς είχαν καταφέρει να φτάσουν σώοι ως εδώ –σαν να επιχειρούσαν, μέσω της φωτογραφίας, το πέρασμα στην αθανασία– σαν μελαγχολικοί ιππότες μετά από τη μεγάλη μάχη.

Η CAESURA που δεν επιδιώκει να δώσει πολιτικές απαντήσεις ή να προβάλει την ιστορική διάσταση αυτής της εξωπραγματικής –και σχεδόν βιβλικών διαστάσεων– εξόδου για τα μεταπολεμικά δεδομένα της Ευρώπης, αλλά να μιλήσει για την αναστάτωση των θεμελιωδών στοιχείων της ανθρώπινης φύσης που προκαλεί ο εκπατρισμός, το ξεθεμελίωμα του εαυτού και η διασάλευση της ταυτότητας, ξεκινά από τα κλειστά σακίδια, τις οικογενειακές φωτογραφίες και τα γεμάτα οδύνη και νοσταλγία βίντεο των κινητών τηλεφώνων, προσπαθώντας να αφαιρέσει τη μάσκα του πρόσφυγα και του μετανάστη. Μια μάσκα ανώνυμη, που συχνά την κατέγραφαν οι τηλεοπτικές και οι φωτογραφικές κάμερες χωρίς ποτέ να σταματούν στο πρόσωπο παρά μόνο για να ενισχύσουν τη στερεοτυπική εικόνα του πόνου και της ταλαιπωρίας και πάλι όμως ανώνυμα. 

Διάρκεια έκθεσης: 28/03/2019 - 26/05/2019/ ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Πέμπτη, Κυριακή: 10:00 - 18:00/ Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 22:00/ Εισιτήρια: 5 & 2,5 ευρώ.

Μουσείο Μπενάκη: ΠΕΙΡΑΙΩΣ 138 & ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ, ΤΗΛ. 210 3453111.