Αρχική
εγγραφή NewsLetter | χορηγία
Πρώτη ΣελίδαΑποτύπωμαΦιλικές ΙστοσελίδεςΕπικοινωνία

Ταινίες του Werner Herzog

 

Με την προβολή επτά ταινιών του, με ελεύθερη είσοδο –με αγγλική μετάφραση και ταυτόχρονη διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα– στις 11, 13, 15 και 16 Απριλίου υποδέχονται τον τόσο αγαπημένο στην Ελλάδα σεναριογράφο, σκηνοθέτη και παραγωγό Werner Herzog η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση –της οποίας και είναι προσκεκλημένος– και το Ινστιτούτο Γκαίτε.

 

Σεναριογράφος, σκηνοθέτης, παραγωγός. O Werner Herzog, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της διεθνούς κινηματογραφικής δημιουργίας, τιμημένος με πολλά σημαντικά γερμανικά και διεθνή βραβεία, έρχεται στην Ελλάδα και με αφορμή αυτή την επίσκεψή του η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση και το Ινστιτούτο Γκαίτε προβάλλουν 7 έργα του.

Με τις ταινίες του να μη λείπουν σχεδόν ποτέ από τα διάφορα φεστιβάλ και αφιερώματα, ο εμπνευσμένος δημιουργός και ο μοναδικός σκηνοθέτης στη λίστα του περιοδικού Time με τις 100 προσωπικότητες που ασκούν τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο για το 2019, είναι προσκεκλημένος της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, για μια συζήτηση (15/4) με τονPaul Holdengräber, Διευθυντή της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της Νέας Υόρκης.

Τα ντοκιμαντέρ του καλλιτέχνη που έχει γυρίσει πάνω από 60 ταινίες ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, ενώ έχει δημοσιεύσει πάνω από 12 βιβλία, αποτελούν μια ανεξάντλητη πηγή ιδεών, συναισθημάτων, μύθων, πολιτισμών που σε στέλνει κάθε φορά απροστάτευτο σε νέους αφηγηματικούς «κινδύνους» μόνο για να σε επιστρέψει πιο δυνατό και θωρακισμένο από την αλήθεια του. Ένα πλήρες εγχειρίδιο επιβίωσης που αποκτά συνεχώς νέους αναγνώστες και συνεχίζει να αποτελείται από ταινίες που ξεπερνούν τις συμβατικές νόρμες ενός απλού κινηματογραφικού έργου και αγγίζουν τα όρια μιας εμπειρίας.

Κείμενα & Παρουσίαση: flix.gr

Στις 16/4/2019, 18:00, ο σκηνοθέτης θα δώσει master class στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη (Λ. Βασ. Αμαλίας 56).

Περισσότερες πληροφορίες εδώ:

https://www.onassis.org/open-calls/open-call-masterclass-fire-werner-herzog-april-16

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ ΠΡΟΒΟΛΩΝ:

 

11/04/2019

ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ

17:00, 19:00, 21:00, Μικρή Σκηνή

 

Παρουσίαση των ταινιών: flix.gr

Με αγγλική μετάφραση και ταυτόχρονη διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα

 

17:00

ΚΑΜΠΑΝΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΗ (D 1993, 60´)

(Glocken aus der Tiefe)

Ντοκιμαντέρ

Σενάριο, Σκηνοθεσία, Παραγωγή: Werner Herzog

 

Σε μια μυστικιστική διαδρομή που καλύπτει τελετές Σαμάνων, ορθόδοξες βαπτίσεις και εξορκισμούς, μέχρι θνητούς που αυτοαποκαλούνται μετενσαρκώσεις του Ιησού Χριστού, θεραπευτές μέσω θαυματουργών υδάτων, πάρα πολύ ψηλές γυναίκες και ορφανούς κωδωνοκρούστες, ο Werner Herzog –σε μία από τις πιο πειραματικές και ελεύθερες αφηγηματικά στιγμές του– χαρτογραφεί την πνευματικότητα του ρωσικού λαού σε όλη την έντασή της, από την πίστη μέχρι την υστερία. Κλείνοντας μέσα του θρύλους, δεισιδαιμονίες, παράξενες ανθρώπινες ιστορίες, απονενοημένες πράξεις αφοσίωσης σε μια υπέρτατη δύναμη και μια σουρεαλιστική αύρα που δεν αργεί να πάρει τη μορφή άγριου ρεαλισμού, το ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε το 1993 στη Σιβηρία μοιάζει περισσότερο με μια τελετή διαλογισμού από μόνο του.

Όταν, στο δεύτερο μέρος, η αφήγηση επικεντρώνεται στην ιστορία της πόλης του Κίτεζ, που σύμφωνα με το θρύλο ο Θεός βύθισε κάτω από μια λίμνη, απαντώντας στις εκκλήσεις των απεγνωσμένων κατοίκων της για σωτηρία από τις συνεχείς επιθέσεις των Ούννων και των Τατάρων, δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο από την εικόνα πιστών που κολλάνε το αυτί τους στον πάγο για να ακούσουν τις καμπάνες από τα βάθη της ιστορίας για να αντιληφθείς πως ό,τι βλέπεις είναι πριν και μετά από οτιδήποτε η συνταρακτική τεκμηρίωση της ανάγκης του ανθρώπου να πιστέψει πέρα από το ανθρώπινο. 

 

(Αγγλικά/Γερμανικά/Ρωσικά, με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους)

 

19:00

INTO THE INFERNO (UK/Ö 2016, 104´)

Ντοκιμαντέρ

Σενάριο, Σκηνοθεσία: Werner Herzog

Παραγωγή: André Singer, Lucki Stipetic

 

Με οδηγό τον ηφαιστειολόγο Clive Oppenheimer, ο Werner Herzog ενδίδει ολοκληρωτικά στη γοητεία που του ασκούν τα ηφαίστεια ήδη από την αρχή της καριέρας του (το 1977 είχε γυρίσει το «La Soufrière», ένα ντοκιμαντέρ για το ηφαίστειο La Grande Soufrière στη Γουαδελούπη) και μαζί επισκέπτονται ενεργά ηφαίστεια σε όλο τον κόσμο –από την Αιθιοπία ως τη Βόρεια Κορέα κι από την Ισλανδία μέχρι την Ινδονησία. Η έρευνά τους δεν εξαντλείται μόνο στο παράδοξο της αντίθεσης ανάμεσα στην ακαταμάχητη φωτογένεια και την καταστρεπτική δύναμή τους, αλλά φτάνει ακόμη μακρύτερα, εκεί όπου κανείς συνειδητοποιεί το εφήμερο της ανθρώπινης ζωής μπροστά στην αποδεδειγμένη προϊστορικά δυνατότητα των ηφαιστείων να αφανίσουν οτιδήποτε ζωντανό επί Γης. Μιλώντας με επιστήμονες, ντόπιους κατοίκους των ηφαιστειογενών περιοχών αλλά και ανά τον κόσμο θαυμαστές των ηφαιστείων, ο Herzog αλλοιώνει για ακόμη μια φορά με το δικό του χαρακτηριστικό τρόπο –και ένα απολαυστικό δικό του voice over– τα όρια της τεκμηρίωσης με τη μυθοπλασία. Φιλοσοφεί πάνω σε εικόνες που κόβουν την ανάσα, χαρτογραφεί τα σημεία που η λάβα αφήνει το καυτό σημάδι της ως διαρκή προειδοποίηση προς την ανθρωπότητα και παίρνει από το χέρι τον θεατή σε ένα αλησμόνητο ταξίδι-εμπειρία σε μια γοητευτική «κόλαση».

 

(Αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους)

 

21:00

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ (BRD 1968, 13´)

(Letzte Worte)

Μικρού μήκους

Σενάριο, Σκηνοθεσία, Παραγωγή: Werner Herzog

 

O τελευταίος άνθρωπος που εγκατέλειψε με τη βία το απομονωμένο νησί της Σπιναλόγκα στην Κρήτη –το επίσημο ελληνικό λεπροκομείο που λειτούργησε από το 1903 μέχρι και το 1957– ζει τώρα στην Ελούντα της Κρήτης, μένει μόνος του όλη μέρα στο σπίτι του, το βράδυ παίζει λύρα στα καφενεία και επαναλαμβάνει συνεχώς ότι αρνείται να μιλήσει, να πει ούτε μια λέξη. Η ταινία που γυρίστηκε σε δύο μέρες (κυρίως νύχτες, όπως έχει υποστηρίξει ο ίδιος ο Herzog) και μονταρίστηκε σε μία, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της πρώτης του μεγάλου μήκους ταινίας «Σημάδια Ζωής», είναι στην πραγματικότητα μια ταινία μυθοπλασίας που θέλει να μοιάζει με ένα ψευδο-ντοκιμαντέρ. Ο Herzog σκέφτηκε την ιδέα του τελευταίου κατοίκου της Σπιναλόγκα, που τον υποδύεται ένας πραγματικός διάσημος λυράρης και ο οποίος αρνείται να μιλήσει την ίδια στιγμή που κάτοικοι του νησιού επαναλαμβάνουν φήμες και πραγματικότητες γύρω από το παρελθόν και το παρόν του τόσες φορές που παύει πλέον να έχει σημασία. Γοητευμένος από τους ντόπιους κατοίκους του νησιού, το απόκοσμο τοπίο της εγκαταλελειμμένης Σπιναλόγκα, την παραδοσιακή μουσική της κρητικής λύρας και τη θεατρικότητα της πρόζας που έρχεται σε αρμονική αντίθεση με τον αυθορμητισμό των ερασιτεχνών ηθοποιών, ο Herzog παραδίδει με τις «Τελευταίες Λέξεις» ένα μικρό θρίαμβο του παραλόγου που καταφέρνει να είναι ταυτόχρονα και ένα καίριο σχόλιο για την ίδια τη δύναμη του λόγου –στο σινεμά, τη ζωή, την ίδια την Ιστορία.

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους στο Φεστιβάλ του Oberhausen 1968.

 

(Ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους)

 

ΣΗΜΑΔΙΑ ΖΩΗΣ (BRD 1968, 87´)

(LEBENSZEICHEN)

Μυθοπλασία

Σενάριο, Σκηνοθεσία, Παραγωγή: Werner Herzog

Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος

Ηθοποιοί: Peter Brogle, Wolfgang Reichmann, Athina Zacharopoulos, Wolfgang von Ungern-Sternberg, Werner Herzog κ.ά.

 

Ο Γερμανός αλεξιπτωτιστής Stroszek, μετά τον τραυματισμό του, στέλνεται για να αναρρώσει σε ένα ελληνικό νησί. Μένει σε ένα οχυρό, που χρησιμοποιείται και ως αποθήκη πυρομαχικών, μαζί με τη σύζυγό του, Nora, και δύο συνάδελφους στρατιώτες, τον άξεστο Meinhardt και τον εσωστρεφή Becker που δηλώνει γοητευμένος από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό. Η απόλυτη αδράνεια, ωστόσο, με την οποία περνούν οι μέρες τους αρχίζει να διαβρώνει τη σχέση τους με την πραγματικότητα. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του 24χρονου τότε Werner Herzog, γράφτηκε από τον ίδιο σε ηλικία 19 ετών, βασισμένη αρχικά σε μια πραγματική ιστορία που ο Herzog ανακάλυψε αργότερα ότι ήταν η βάση του βιβλίου του ρομαντικού Achim von Arnim «Der tolle Invalide auf dem Fort Ratonneau» (Ο Τρελός Ανάπηρος του Φρουρίου Ρατονό) που εκδόθηκε το 1818. Τα γυρίσματα που έγιναν με μια κλεμμένη κάμερα 35mm και 20.000 δολάρια που είχε κερδίσει ο Herzog σε ένα διαγωνισμό σεναρίου στη Γερμανία, έγιναν στην Ελούντα της Κρήτης και στην Κω, στο νησί των Δωδεκανήσων όπου ο παππούς του, ο διάσημος αρχαιολόγος Rudolf Herzog, εργάστηκε για πολλά χρόνια. Αν και περισσότερο ακαδημαϊκή από τη μετέπειτα πιο αντισυμβατική αφηγηματικά φιλμογραφία του, αποτελεί το πρώτο εξαίρετο δείγμα της σχεδόν εμμονικής προβληματικής του πάνω στον άνθρωπο που αναμετριέται με τη λογική, στο κέντρο της Ιστορίας. Η αντίστιξη της σύγχρονης (στους τίτλους ακούμε μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου) και κλασικής μουσικής (Σοπέν), το φυσικό τοπίο που είναι κύριος πρωταγωνιστής (το ίδιο σύνθετος με τους χαρακτήρες των στρατιωτών που απέχουν πολύ από την τότε πεπατημένη μονοδιάστατη απεικόνισή τους στο σινεμά) και μια διάχυτη αίσθηση για μια μικρή ανθρώπινη ιστορία που αντανακλά μια οικουμενική αντιπολεμική έκκληση, κάνουν τα «Σημάδια Ζωής» ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια της φιλμογραφίας του Werner Herzog, βραβευμένο με το ειδικό βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου του 1968.

 

(Γερμανικά με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους)

 

Κείμενα ταινιών: flix.gr

 

13.4.2019

ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΤΟ GOETHE-INSTITUT ATHEN

17:00, 19:00, 21:30

 

Παρουσίαση των ταινιών: flix.gr

Ελληνικά με ταυτόχρονη διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα

 

17:00

ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΚΟΤΟΥΣ (BRD 1971, 85´)

(LAND DES SCHWEIGENS UND DER DUNKELHEIT)

Ντοκιμαντέρ

Σενάριο, Σκηνοθεσία, Παραγωγή: Werner Herzog

 

Η 56χρονη Fini Straubinger, τυφλή και κωφή μετά από ένα ατύχημα που είχε στα 18 της χρόνια και την ακινητοποίησε για 30 χρόνια στο κρεβάτι, έχει αφιερώσει πλέον τη ζωή της στην ανακούφιση όσων εκείνη αποκαλεί «συντρόφους μιας κοινής μοίρας». Ταξιδεύοντας από πόλη σε πόλη στη Γερμανία, επισκέπτεται σπίτια και ιδρύματα και επικοινωνεί με άλλους τυφλούς και κωφούς συνανθρώπους της μέσω ενός είδους οπτικού αλφάβητου που αναπαράγει τα γράμματα στην παλάμη του χεριού. Ο Werner Herzog την ακολουθεί σε ένα αποκαλυπτικό οδοιπορικό που ξεκινάει ως μια καταγραφή του περιθωρίου μέσα στο οποίο ζουν άνθρωποι που στερούνται βασικά εργαλεία επικοινωνίας και επιβίωσης για να καταλήξει σε ένα roller coaster συναισθημάτων που κορυφώνεται ακριβώς στο σημείο όπου η ανθρώπινη επαφή βρίσκει τον τρόπο να θριαμβεύσει. Βαθιά συγκινητικό και με μια δύναμη που συναντάς στις εμπειρίες που μπορείς να αφομοιώσεις μόνο με όλες σου τις αισθήσεις, το ταξίδι σε αυτή τη χώρα «της σιωπής και τους σκότους» είναι εκκωφαντικά και ολόφωτα συγκλονιστικό. Ανώτερο δείγμα της οπτικής γωνίας του βλέμματος του Werner Herzog, στραμμένου μόνιμα στην πιο αφανή, πνευματική κι όμως ταυτόχρονα σωματική πλευρά της ανθρώπινης επιβίωσης.

 

(Γερμανικά/Γερμανική νοηματική γλώσσα με ελληνικούς υπότιτλους)

 

19:00

STROSZEK (BRD 1976, 116´)

Μυθοπλασία

Σενάριο, Σκηνοθεσία, Παραγωγή: Werner Herzog

Ηθοποιοί: Bruno S., Eva Mattes, Clemens Scheitz, Wilhelm von Homburg κ.ά.

 

Ο Bruno Stroszek, ένας πλανόδιος τροβαδούρος βγαίνει για ακόμη μια φορά από τη φυλακή. Γυρνώντας στο διαμέρισμά του, ξαναβρίσκει όλα του τα πράγματα: το ακορντεόν, το πιάνο και το κοράκι του που μιλάει. Ένα βράδυ σ’ ένα μπαρ, ο Bruno συναντά την πόρνη Eva και αποφασίζει να την πάρει σπίτι του για να τη γλιτώσει από τους νταβατζήδες που την εκμεταλλεύονται. Οι «προστάτες» της κοπέλας, όμως, τους απειλούν και έτσι το ζευγάρι δέχεται την πρόταση του ηλικιωμένου γείτονα του Bruno να ταξιδέψουν μαζί του στην Αμερική, κυνηγώντας το όνειρο για μια καλύτερη ζωή. Η ταινία που είδε ο Ian Curtis των Joy Division τις τελευταίες ώρες της ζωής του και αυτή στην οποία μοιάζει να χρωστάει πολλά η φιλμογραφία του Jim Jarmusch, είναι τόσο ιδιοσυγκρασιακή όσο μία εύθυμη μπαλάντα για την ανθρώπινη απόγνωση και τόσο καίρια όσο ένα απρόβλεπτο road movie που χαρτογραφεί το «αμερικάνικο όνειρο» με την παράνοια και τη μελαγχολία που του αξίζουν. Γραμμένο μέσα σε τρεισήμισι ημέρες και κατά πολύ εμπνευσμένο από την πραγματική ζωή του εμβληματικού πρωταγωνιστή του, Bruno S., το «Stroszek» γυρίστηκε στο Plainfield του Wisconsin, πατρίδα του κατά συρροήν δολοφόνου Ed Gein, στον οποίο βασίστηκε ο μύθος του «Ψυχώ» του Alfred Hitchcock, είναι η αγαπημένη ταινία της φιλμογραφίας του Herzog για τον David Lynch (και καθαρή έμπνευση για τα κοτόπουλα που χορεύουν στο «Eraserhead») και παραμένει αυτή που αναδεικνύει με μια εγγενή γοητεία την ελεύθερη, ασυμβίβαστη, ρεαλιστική, χαρακτηριστική γραφή του δημιουργού του.

 

(Αγγλικά/Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους)

 

21:30

ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑ ΤΟΥ ΚΑΣΠΑΡ ΧΑΟΥΖΕΡ (BRD 1974, 109´)

(JEDER FÜR SICH UND GOTT GEGEN ALLE – Kaspar Hauser)

Μυθοπλασία

Σενάριο, Σκηνοθεσία, Παραγωγή: Werner Herzog

Ηθοποιοί: Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte Mira, Hans Musäus, Willy Semmelrogge, Michael Kroecher, Henry van Lyck, Enno Patalas, Kidlat Tahimik, Herbert Achternbusch κ.ά.

 

Ο Κάσπαρ Χάουζερ ζει αλυσοδεμένος σ’ ένα είδος στάβλου-φυλακής, χωρίς να μπορεί να δει ούτε να μιλήσει με κανέναν, αποκομμένος από τον έξω κόσμο. Περνά τον καιρό του στο σκοτάδι, κοιμάται, τρώει, ζει λίγο πολύ όπως τα ζώα. Μια μέρα, ένας άγνωστος τον σέρνει έξω, προσπαθεί να του μάθει στα γρήγορα πώς να μιλά, να περπατά, να στέκεται όρθιος και τον εγκαταλείπει στην πλατεία μιας πόλης, βάζοντάς του στο χέρι μια επιστολή προς τις Αρχές του τόπου που λέει να τον φροντίσουν. Μετά από μια πρώτη περίοδο σύγχυσης των κατοίκων που δεν ξέρουν πώς ακριβώς να φερθούν στον παράξενο άνδρα, τον παίρνει υπό την προστασία του ο δόκτωρ Daumer, ο οποίος του διδάσκει να μιλάει, να γράφει και να διαβάζει, αλλά και μαθήματα μουσικής, λογικής και ηθικής, μένοντας έκπληκτος από το μαθησιακό του ταλέντο.

Ο Werner Herzog εμπνέεται από την αληθινή ιστορία ενός νεαρού 16χρονου που βρέθηκε σε κατακόμβη της Γερμανίας του 19ου αιώνα σε κατάσταση ανθρώπινου αγριμιού, για να ολοκληρώσει αυτό που για πολλούς είναι το μεγάλο αριστούργημά του: ένα αποκαλυπτικό δοκίμιο πάνω στην (άγνωστη) ανθρώπινη φύση, ένα κατηγορώ για τη (γνωστή) ανθρώπινη αγριότητα, ένα παραμύθι βγαλμένο από την πιο αποτρόπαια πραγματικότητα. Λυρικό, ποιητικό, σκληρό, αστείο, ανθρώπινο ακριβώς εκεί που δεν το περιμένεις και με τη σαρωτική αντι-ερμηνεία του Bruno S. στον πυρήνα του, το φιλμ που ο αυθεντικός γερμανικός του τίτλος («Ο καθένας για τον εαυτό του και ο Θεός εναντίον όλων) θα μπορούσε να συνοψίσει όχι μόνο την ουσία του αλλά και ολόκληρη τη φιλμογραφία του Werner Herzog, χάρισε στο δημιουργό του το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών και μια θέση ανάμεσα στις πιο σημαντικές και επιδραστικές στιγμές του σύγχρονου ευρωπαϊκού σινεμά.

 

(Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους)

 

Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση: Λ. Συγγρού 107, τηλ. 2109005800,

Goethe-Institut Athen: Ομήρου 14-16, Τηλ. 210 36 61 000, www.onasis.gr